2014. okt 18.

A SZEMÉLYSPECIFIKUS PROBLÉMAMEGOLDÁS JELLEMZŐI 10, 14 ÉS 16 ÉVESEK KÖRÉBEN

írta: Kasik László
A SZEMÉLYSPECIFIKUS PROBLÉMAMEGOLDÁS JELLEMZŐI 10, 14 ÉS 16 ÉVESEK KÖRÉBEN

(Kasik László – Új Pedagógiai Szemle)

adolescent.jpg

Számos külföldi vizsgálat szerint a személyközi (szociális, társas, interperszonális) problémák megoldásában – hogyan viszonyulunk a problémamegoldáshoz és miként oldjuk meg azt – az egyik legfontosabb és serdülőkortól egyre meghatározóbb tényező a másik személye. A problémától is függően kisebb-nagyobb mértékben eltérő problémamegoldásunk, ha az például szüleinkkel, tanárunkkal, barátunkkal vagy valamelyik kollégánkkal kapcsolatos. A tanulmányban bemutatott felmérés során 10, 14 és 16 éves diákok személyspecifikus problémamegoldását vizsgáltuk, azt tártuk fel, mi jellemzi a tanulók szüleikkel, osztályfőnökükkel és kortársaikkal kapcsolatos problémamegoldását. A felmérés eredményei csak részben erősítették meg azokat az életkori, nem és iskolatípus szerinti jellemzőket, amelyeket hasonló életkorú gyerekek nem személyspecifikus problémamegoldásáról korábbi kutatásaink során megtudtunk, bizonyítva a személyek mentén történő elemzés szükségességét és fontosságát. A kutatás eredményei nagymértékben hozzájárulnak a 2015-ben indított iskolai segítő-fejlesztő program kidolgozásához.

Szólj hozzá